بیوگرافی
لیونل لئو همپتون (20 آوریل 1908 – 31 اوت 2002) یک ویبرهفوننواز، پیانیست، درامر و رهبر گروه جاز آمریکایی بود. همپتون با موسیقیدانان جاز از جمله تدی ویلسون، بنی گودمن و بادی ریچ تا چارلی پارکر، چارلز مینگوس و کوئینسی جونز همکاری کرد. در سال 1992، او به تالار مشاهیر...
لیونل لئو همپتون (20 آوریل 1908 – 31 اوت 2002) یک ویبرهفوننواز، پیانیست، درامر و رهبر گروه جاز آمریکایی بود. همپتون با موسیقیدانان جاز از جمله تدی ویلسون، بنی گودمن و بادی ریچ تا چارلی پارکر، چارلز مینگوس و کوئینسی جونز همکاری کرد. در سال 1992، او به تالار مشاهیر جاز آلاباما راه یافت و در سال 1996 مدال ملی هنر را دریافت کرد.
لیونل همپتون در سال 1908 در لوئیزویل، کنتاکی متولد شد و توسط مادرش بزرگ شد. بهمحض تولدش، او و مادرش به زادگاه او در بیرمنگام، آلاباما نقلمکان کردند. او دوران کودکی خود را در کنوشا، ویسکانسین گذراند و سپس در سال 1916 به شیکاگو، ایلینوی نقلمکان کرد. در جوانی، همپتون عضو باشگاه باد بیلیکِن بود که جایگزینی برای پیشاهنگان آمریکا بود و بهدلیل جداسازی نژادی برای او ممنوع بود.
در دهه 1920، در حالی که هنوز نوجوان بود، همپتون درسهای زایلوفون را از جیمی برتراند گرفت و شروع به نواختن درام کرد. همپتون کاتولیک بزرگ شد و در ابتدا در آکادمی هولی روزاری فایف و درام نواخت.
لیونل همپتون حرفه خود را به عنوان درامر در گروه نیوئس باند شیکاگو دیفندر (به رهبری میجر ان. کلارک اسمیت) در حالی که هنوز نوجوان بود آغاز کرد. در حالی که در شیکاگو زندگی میکرد، همپتون لوئیس آرمسترانگ را در وندام دید و به یاد میآورد که تمام تماشاگران بعد از نخستین سولو او دیوانه شدند.
او در سالهای 1927 یا 1928 به کالیفرنیا نقلمکان کرد و به عنوان درامر برای دیسیلند بلوز-بلورز کار کرد. او با گروه کوالیتی سرنادرز به رهبری پل هاوارد اولین ضبط خود را انجام داد و سپس به کلاور سیتی رفت و برای گروه لس هایت در کلاپ کاتن سباستین درام نواخت. یکی از نشانههای او به عنوان درامر تواناییاش در انجام حرکات نمایشی با چند جفت چوب درام بود، مانند چرخش و شعبدهبازی بدون از دست دادن ضربه.
در این دوره، او شروع به تمرین بر روی ویبرهفون کرد. در سال 1930، لوئیس آرمسترانگ به کالیفرنیا آمد و گروه لس هایت را برای اجراها و ضبطها استخدام کرد. آرمسترانگ از نواختن همپتون تحت تأثیر قرار گرفت و بعد از اینکه همپتون سولو آرمسترانگ را روی ویبرهفون بازتولید کرد، از او خواست که در پشت او به این شکل در طول کُرهای آواز بنوازد. اینگونه بود که حرفه او به عنوان ویبرهفوننواز آغاز شد و او استفاده از این ساز را رواج داد. ویبرهفون که ده سال پیش اختراع شده بود، اساساً یک زایلوفون با میلههای فلزی، پدال نگهدارنده و رزوناتورهایی است که با فنهای برقی مجهز شدهاند که تریملو اضافه میکنند.
در حین کار با گروه لس هایت، همپتون گاهی اوقات با نات شیلکرت و ارکسترش نیز اجرا میکرد. در اوایل دهه 1930، او موسیقی را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مطالعه کرد. در سال 1934، او رهبری ارکستر خود را بر عهده گرفت و سپس در فیلم بینگ کروزبی "پنیز فرام آسمان" (1936) در کنار لوئیس آرمسترانگ (که در یک صحنه در حین نواختن درام ماسک به صورت داشت) ظاهر شد.
همچنین در نوامبر 1936، ارکستر بنی گودمن به لس آنجلس آمد تا در پالومار بال روم اجرا کند. وقتی جان هموند گودمن را به تماشای اجرای همپتون برد، گودمن از او دعوت کرد تا به تریو او بپیوندد که به زودی به کوارتت بنی گودمن تبدیل شد و پیانیست تدی ویلسون و درامر جین کروپا تکمیلکننده ترکیب بودند. تریو و کوارتت از نخستین گروههای جاز با تنوع نژادی بودند که در برابر تماشاگران اجرا کردند و از گروههای پیشرو آن روز به شمار میرفتند.
نمایش بیشتر