بیوگرافی
استیون اندرو سودربرگ (متولد ۱۴ ژانویه ۱۹۶۳) یک کارگردان، تهیهکننده، فیلمنامهنویس، تصویربردار و ویرایشگر فیلم آمریکایی است. او پیشگام سینمای مستقل مدرن است و بعدها به خاطر فیلمهای نوآورانهای که در سیستم استودیو ساخته شد، مورد تحسین قرار گرفت.
شکست کارگردانی سودربرگ، درام مستقل «سکس، دروغها و ویدئو» (۱۹۸۹) او را...
استیون اندرو سودربرگ (متولد ۱۴ ژانویه ۱۹۶۳) یک کارگردان، تهیهکننده، فیلمنامهنویس، تصویربردار و ویرایشگر فیلم آمریکایی است. او پیشگام سینمای مستقل مدرن است و بعدها به خاطر فیلمهای نوآورانهای که در سیستم استودیو ساخته شد، مورد تحسین قرار گرفت.
شکست کارگردانی سودربرگ، درام مستقل «سکس، دروغها و ویدئو» (۱۹۸۹) او را به عنوان یک چهره قابل توجه در صنعت فیلم به کانون توجه عمومی آورد. در ۲۶ سالگی، سودربرگ جوانترین کارگردان مستقل بود که جایزه نخل طلا را در جشنواره فیلم کن به دست آورد و این فیلم موفقیت تجاری جهانی و همچنین جوایز متعددی کسب کرد. پنج فیلم بعدی او، از جمله «پادشاه تپه» (۱۹۹۳)، از نظر تجاری ناموفق بودند. او به سمت آثار اصلیتر با کمدی جنایی «خارج از دید» (۱۹۹۸)، فیلم بیوگرافی «ارین بروکویچ» (۲۰۰۰) و درام جنایی «ترافیک» (۲۰۰۰) تغییر جهت داد. برای «ترافیک» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
او موفقیتهای بیشتری در زمینههای محبوب و انتقادی با سهگانه و فرانچایز «اقیانوسها» (۲۰۰۱–۲۰۱۸)، «چه» (۲۰۰۸)، «اطلاعاتچی!» (۲۰۰۹)، «آلودگی» (۲۰۱۱)، «هیوایر» (۲۰۱۱)، «مَجیک مایک» (۲۰۱۲)، «عوارض جانبی» (۲۰۱۳)، «لوگان لاکی» (۲۰۱۷)، «نامعلوم» (۲۰۱۸)، «بگذارید همه صحبت کنند» (۲۰۲۰)، «حرکت ناگهانی» (۲۰۲۱) و «کیمی» (۲۰۲۲) پیدا کرد. حرفه فیلمسازی او شامل مجموعهای از ژانرها است، اما تخصصهای او فیلمهای روانشناختی، جنایی و سرقتی هستند. فیلمهای او بیش از ۲.۲ میلیارد دلار در سطح جهانی فروش داشته و چهارده نامزدی جایزه اسکار کسب کرده و پنج بار برنده شده است.
فیلمهای سودربرگ اغلب حول مفاهیم آشنا که به طور منظم در فیلمهای پرهزینه هالیوودی استفاده میشوند، میچرخند، اما او به طور منظم رویکرد آوانگارد آرتهاوس را به کار میبرد. این فیلمها بر موضوعاتی چون تغییر هویتهای شخصی، انتقام، جنسیت، اخلاق و وضعیت انسانی متمرکز هستند. فیلمهای بلند او به دلیل تأثیرپذیری از سینمای آوانگارد و استفاده از فرمتهای غیرمتعارف فیلم و دوربین، اغلب در زمینه تصویربرداری متمایز هستند. بسیاری از فیلمهای سودربرگ بر اساس داستانهای چندبعدی با پیچشهای داستانی، روایتهای غیرخطی، توالیهای تجربی، فضای صوتی معلق و دیدگاههای سوم شخص شکل میگیرند.
توضیحات فوق برگرفته از مقاله ویکیپدیا درباره استیون سودربرگ، تحت مجوز CC-BY-SA، فهرست کامل مشارکتکنندگان در ویکیپدیا.
نمایش بیشتر